Porsche 550 Spyder „Little Bastard“

0
524
Izmir - Turkey - March 5, 2017: Head light of a black Porsche car on sunset.

Porsche bezpochyby patrí medzi najlepšie a najkrajšie autá planéty. To neplatí len o horúcich novinkách z autosalónov, ale aj o krásavcoch staršieho dátumu výroby. Napríklad ako práve Porsche 550 Spyder. Jedná sa o závodné auto vyrábané v rokoch 1953 až 1956. Model 550 bol stavaný v dvoch verziách. Verzia spyder a verzia two door coupe. My sme si vybrali verziu spyder, pretože nám pripadá oveľa viac zvodná.

Porsche 550 vychádzalo z verzie 356, ktorá sa stala absolútne ikonickým vozidlom. Model 550 vymýšľal a vytváral sám Ferry Porsche. Áno, syn zakladateľa Ferdinanda. Prototyp bez strechy vymyslel človek, ktorý v nich neskôr pretekal. Mám na mysli Waltera Glocklera. Ten začal pre Porsche pracovať v roku 1951 a bol najatý ako designer závodných áut. Päťdesiatpäťka sa prvýkrát svetu predstavila v roku 1953 na parížskom autosalóne a zožala veľký úspech. Rok na to, nemecký pretekár formule1 Hans Herrmann s ňou odišiel závod na tisíc míľ Mille Miglia.
303307-Berserker-1
Zdroj: favcars.com
Rovnako ako dizajn vozidla aj motorizácia bola prevzatá z ikonickej 356. Pri prvom prototype, s ktorým Porsche išlo Le Mans sa jednalo teda o 1,5 litra vzduchom chladený štyroch valec OHV, ktorý na tú dobu dokázal produkovať až 110 koní. Zaujímavosťou je, že Porsche sa u svojho motora bálo o spoľahlivosť a preto ho na závodné účely priškrtili na iba 78 koní. Treba povedať, že spoľahlivosť bola to najdôležitejšia. Keďže Porsche s týmto vozidlom pretekalo 24h v Le Mans. S týmto prvým prototypom nakoniec Porsche suverénne vyhralo v triede pätnásťstoviek a dokonca skončilo na 15 a 16 mieste celkovo. Hlavnú zásluhu na tom mali spoľahlivosť a váha, ktorá bola skutočne veľmi nízka, 612 kg vrátane všetkých prevádzkových kvapalín. Po tomto úspechu sa Porsche rozhodlo, že postaví nový motor, ktorý osadí už iba do placky, teda do verzie spyder. Tiež sa tak stalo a na svetlo sveta sa objavil nový prototyp označený 550-03. Oficiálny názov niesol meno Porsche 550 RS Spyder. A tento automobil bol práve oficiálne predstavený v roku 1953 v Paríži. Najväčšou zmenou oproti prototypu bolo usporiadanie motora. V prototype sa jedná o rozvody OHV. V oficiálnej verzii bol motor prerobený na DOHC rozvod, avšak nie cez reťaz ani remeň, ale cez tzv. kráľovský hriadeľ.

Porsche hlásilo, že novo predstavené 550 Spyder, je viac menej kit car pre súkromných pretekárov. Avšak, aj keď malo ísť o čisto pretekárske auto, vystavený automobil v Paríži vyzeral ako skôr cestné auto, než pretekársky špeciál. Malo totiž čelné sklo so stieračom, dve sedačky, odkladaciu schránku u spolujazdca, atď. Celkovo teda pôsobilo skôr civilne. Pre pretekárske vozidlo však hrali čísla a celková konkurencia. Porsche 550 RS Spyder bolo totiž extrémne nízke a ľahké. Slávny moment zo spomínaných pretekov Mille Miglia nastal vtedy, keď Hans Herrmann chcel nahať stratený čas, tesne prešiel pod zatvorenými závorami a tak minul tesne idúci vlak.
Rok 1955 bol „smolným“ rokom pre Porsche 550 Spyder. Hlavne pre vodiča vozidla kódového označenia 550-055. Áno, je to ten, ktorý si zaobstaral James Dean a súkromne mu prezýval Little Bastard. Je to presne ten, ktorý sa stretol čelne s protiidúcim fordom.

Frankfurt, Germany – September, 11th, 2013: The presentation of a new Porsche 918 Spyder on the motor show. This car is one of the fastest supercars in the world. Tandem with petrol engine and electric engine takes power output to an 887 HP and 590 lb-ft of torque.
Předchozí článekNehoda pri parkovaní. Zachráni vás povinné ručenie?
Další článekFiat Fullback: spoľahlivý 4×4 parťák pre prácu aj voľný čas